Ontspannen

door de overgang 

De overgang kan een heel uitdagende fase in een vrouwenleven zijn. Ongeveer 80% van de vrouwen heeft er echt last van. 

De overgang begint vaak al rond je veertigste met de afname van het hormoon oestrogeen. Meestal merk je daar niet zoveel van.

Later gaat je menstruatie of je cyclus veranderen. Dat is meestal het moment dat ook je progesteronspiegel daalt.

We onderscheiden drie fasen:

peri menopauze,

menopauze (het moment van je laatste menstruatie, dat weet je natuurlijk pas achteraf) 

post menopauze.

In alle fasen kun je symptomen ervaren, die soms heel typisch zijn zoals opvliegers maar soms ook niet zo duidelijk.

 

Behalve lichamelijke klachten kan de overgang ook psychische en emotionele klachten veroorzaken. 

Het kan zijn dat oude dingen omhoog komen, ook ervaringen die je al dacht verwerkt te hebben.

Omdat het regelcentrum van je hormonen zich in de hersenen bevindt, kunnen ook allerlei andere zaken aangeraakt worden.

Je thermostaat (hitte, opvliegers) is er één van, maar opgeslagen oude emoties die vrijkomen is een tweede.

 

Vijf redenen waarom je zou moeten (leren) ontspannen in de overgang:

1. Je lichaam is in verandering, dat brengt op een puur fysiek niveau stress met zich mee, je parasympathisch zenuwstelsel wordt `extra belast;;

2. De overgang uit zich vaak in klachten die spanning veroorzaken of erg vermoeiend zijn (slapeloze nachten, emotioneel, opvliegers);;

3. Je bijnieren nemen een deel van de progesteron en oestrogeen productie over,

bij stress zullen ze echter de productie van overlevingshormonen zoals adrenaline en cortisol voorrang geven.

4. Omdat we minder oestrogeen hebben na de overgang zijn onze vaten minder beschermd,

daarom hebben vrouwen na de overgang meer kans op hart – vaatziekten dan ervoor.  Vermijd dus stress!

5. De overgang is een transformatiefase in je leven. Je  kunt veranderingen beter overzien, aangaan en managen als je ontspannen bent.

 

Wil je elke dag kunnen ontspannen en vind je dat nog moeilijk?

Met mijn online programma makkelijke menopauze meditaties leer ik het je op een eenvoudige manier.

 

Wil je niet alleen leren ontspannen maar ook deze verandering van levensfase serieus nemen?

Kijk dan bij Ankers voor de Overgang! Het programma van 6 maanden in Nijmegen en Eijsden (zuid Limburg)

 

Lees meer bij het aanbod voor 2022.